Hur man kommunicerar som kommunikationsbyrå

Jag har plötsligt hamnat i en situation på mitt jobb där jag behöver sondera terrängen efter produktions- och/eller kommunikationsbyråer. Eftersom det var ungefär tio år sedan jag gick från att vara köpare till att vara säljare av kommunikationstjänster så var det med nya ögon jag gjorde en klassisk Googlesökning efter “kommunikationsbyrå Stockholm“.

Vad händer när man gör en så bred Googling? Jo, först av allt ser man självfallet de som köpt annonsplats hos Google för att visas vid min sökning. Här låg tre byråer med olika hög profil men alla med relativt slagkraftiga budskap på sin begränsade yta:

Googleannonser på "Kommunikationsbyrå Stockholm"

?verst låg “?kesson & Curry” så de fick mitt första klick. Jag är ju trots allt en dum köpare som just har gjort världens bredaste sökning. Troligen vill jag ha dem som ligger högst upp! Inne hos “akessoncurry.com” (.com-domän! Redan här började det osa katt) blev jag välkomnad med ett Flashbildspel som visade att byrån blivit “nominerade i tre kategorier” till Guldbladet 2009. Det lät spännande så jag tryckte på bilden, som hade en trasig länk så jag fick ett felmeddelande slängt i ansiktet. Olycksfall i arbetet? Kanske, men här har man redan uppnått tre fatala misstag för mitt köp (.com-domän, Flash och trasig länk ?? men det är ju tre önskningar i en, det går ju inte!) så jag gick vidare till tvåan.

Grand River öppnar rätt starkt med en ren webbdesign och tydligt (om än lite väl fluffigt) budskap om att 1+1 kan bli 3, så jag blir nyfiken nog att klicka vidare. Under “Tjänster” listar man det som byrån kan hjälpa mig med. Här finns såväl marknadsundersökningar och kommunikationslösningar som grafisk produktion, men inget av valen ger konkreta exempel på vad man erbjuder, utan endast mera copytext om att “Vi försöker uppnå en känsla hos mottagaren att just den här organisationen vill kommunicera med ‘mig'”. Men så bra då. När jag sen klickar på “Kunder” för att se några case får jag bara mer flufftext och fortfarande inget som helst konkret förevisat. Inga bilder, inget som visar vad man faktiskt producerat. Det här är totalt #fail för mig som köpare. Jag vill se mer innan jag tar kontakt.

Vidare så till trean i listan – Frosting. Nu börjar det faktiskt likna nåt! Frosting har en snygg sajt, dock i AIK-färger (men jag förlåter dem för den här gången) och balanserar på precis rätt sida om vad som är vettigt i användande av Flash och textbilder. Under “Om oss” berättar man faktiskt rätt utförligt och konkret om företaget med sina medarbetare och sitt arbetssätt. Det här känns inbjudande och relevant för mig som köpare. När jag sen går vidare till “Portfolio” har man en stor mängd case med bild och beskrivning, och det går faktiskt att läsa rätt mycket om varje case. Dessutom går det att sortera på vilken typ av uppdrag man haft (webb, print, event, etc) och beskrivningstexterna är precis lagom långa för att man ska kunna få insyn i vad man gjort. Den enda kritiken jag har här är att det är lite otydligt vad som är länkar och inte, eftersom både länkar och underrubriker är gula, utan understrykning, men det är ju en petitess i sammanhanget.

Tre byråer, tre olika sätt att presentera sin verksamhet. Endast Frosting lyckades övertyga överhuvudtaget.

Nu kanske ni tycker att jag är dum som bara trycker på sponsrade länkar. Men nejdå, jag tittade faktiskt på första sidan av sökresultat också. Här dominerar Tullbergs, som uppenbarligen lyckats med sin SEO. Man är den ENDA kommunikationsbyrån som finns med på första sidan alls! Alla andra länkar är till kataloger, aggregerare och diverse mer eller mindre spammigt automatgenererat innehåll. Det här borde vara en väckarklocka för de företag som tycker att de ska hålla på med kommunikation. Jag säger inte att alla kan synas på förstasidan hos Google, självklart funkar det inte så, men när ett företag dominerar så fullständigt som Tullbergs gör här måste de få rysligt många besökare från Google beroende på hur vanlig min sökning nu är.

Det verkar som att det kommer att bli svårt för oss att hitta en byrå, och det verkar som att det är svårt för byråer att kommunicera på webben. Om man alls vill sälja webb borde man vara mycket bättre på att producera sin egen webb. Jag vet av egen erfarenhet att det lätt blir så att den egna sajten hamnar längst ner på prioritetslistan, men efter att ha ställt mig “på andra sidan” inser jag ändå mer än någonsin förr hur viktigt det är att ha en bra och tydlig sajt för sitt företag.

/M;

6 thoughts on “Hur man kommunicerar som kommunikationsbyrå”

  1. Seriöst, ryggar du verkligen tillbaka pga en .com domän? Jäklar vad du är färgad! :)

    Toppdomänen har, som du vet, ingen som helst praktisk betydelse. Personligen tycker jag att det börjar vända, att .se inte alls är lika intressant för svenska företag och tjänster.

    En .com domän signalerar något mer, den signalerar en global närvaro och prägel. Och det min vän, det är något vi behöver mer utav här i Sverige.

    1. Haha, ja självklart tycker jag att ett svenskt företag som har sin verksamhet i Sverige och sin sajt på svenska och riktar sig till svenska kunder ska ha en .se-domän. Färgad eller inte, för mig har det alltid varit så, även innan jag arbetade där jag arbetar.

    1. Ja, till att börja med är det nog en förutsättning att ha sin information på annat språk än svenska då. Sen är det väl inte ovanligt att man använder flera toppdomäner för att särskilja information på olika språk och målgrupper.

Leave a Reply

Your email address will not be published.